Caravaggio’nun ışığı, Papa 14. Leo’nun tarikatına bağlı kiliselerde hayat buluyor

REKLAM
Katoliklerin ruhani lideri Papa Leo’nun dini cemaati olan Augustinus Tarikatı’na ait Roma’daki bazilika, Batı sanatında ışık ve karanlık kullanımını devrimleştiren usta ressam Caravaggio’nun Meryem Ana tasvirini içeren tablosunu barındırıyor.
Barok sanatçının eserlerinden oluşan yeni bir sergi, 6 Temmuz’a kadar Roma’da sanatseverlerle buluşuyor. Bu sergi, Caravaggio’nun maneviyatla olan bağını yeniden keşfetmeye olanak tanıyor.
Aziz Augustinus Bazilikası’ndaki “Loreto Meryemi” tablosundan başlayan sergi, “Caravaggio 2025” başlığıyla sona eren “Azize Ursula’nın Şehit Edilişi”ne kadar uzanıyor. Sanat tarihçileri ve din adamları, sanatçının ünlü ışık-gölge (chiaroscuro) tekniğiyle dini inanç arasındaki bağlantılara dikkat çekiyor.
Serginin küratörü Francesca Cappelletti, “Caravaggio’nun hikayede önemli bulduğu noktaları ışıkla işaret ettiğini görüyoruz. Hayat tecrübemiz ancak ruhani bir ışıkla anlam kazanır,” dedi.
Bazilikada Caravaggio’nun Meryem’i
1600’lerin başına tarihlenen bu tabloda izleyiciyi ilk karşılayan şey, yoksul bir hacı çiftin kirli ayak tabanları oluyor. Çift, Meryem Ana’nın görünümü karşısında diz çökmüş halde tasvir ediliyor. Meryem ise bir kapı eşiğine yaslanmış bir şekilde, küçük İsa’yı kucağında tutarken görülüyor.
Alışıldık yüceltilmiş, nazik Meryem tasvirlerinden oldukça farklı olan bu tablo, Augustinusçu maneviyat açısından güçlü bir anlam taşıyor. Bazilikanın başrahibi Rahip Pasquale Cormio, eserin insan doğasıyla Tanrı’nın merhameti arasındaki buluşmayı simgelediğini söylüyor: “Tanrı’nın, yoksullarla yürüyen biri olarak insanlara görünmek istemesini görüyoruz. Bu Meryem Ana’nın, hayatın yükünü taşıyan yorgun ve yaralı insanlığa yakın olduğu kesin.”
Tablonun adı olan “Loreto Meryemi”, yalnızca Meryem’in önündeki iki kişiye değil, aynı zamanda Augustinus Tarikatı’nın 13. yüzyıldan bu yana hacıları buradan geçerken karşıladığı gerçeğine atıfta bulunuyor.
Sanat tarihçisi Alessandro Zuccari’ye göre tablo, İtalya’nın ortasındaki Loreto’daki kutsal Meryem Evi’ne yapılan bir hac yolculuğunu anmak üzere yaptırılmış. Zuccari, Caravaggio sergi kataloğunda maneviyat bölümünü kaleme alan Accademia dei Lincei üyesi.
Asi sanatçının maneviyatı
Caravaggio’nun çalkantılı hayatı ve çarpıcı gerçekçiliğine rağmen, birçok dindar ve nüfuzlu kişi için çalıştığı biliniyor. Bir kardinalin himayesinde çalışmış, hatta Katolik ritüellere katıldığı belgelenmiş durumda.
Zuccari, “Caravaggio’nun ne düşündüğünü bilmiyoruz çünkü yazılı hiçbir şey bırakmadı. Ancak onun da bir maneviyatı olduğuna ben ve başka uzmanlar eminiz,” diyor.
Yaklaşık 70 eseri bilinen Caravaggio’nun 50’den fazlası azizleri veya İncil sahnelerini konu alıyor; bazıları kilise dışındaki özel koleksiyonlara yapılmış olsa bile.
Yeni sergide dini temalar
Caravaggio’nun 1595’te Roma’ya gelişinden 1610’daki ölümüne kadar uzanan eserleri, Roma’daki Palazzo Barberini’de görülebilir. Sergide, Dublin’den Kansas City’ye kadar çeşitli koleksiyonlardan ödünç alınan tablolar bulunuyor.
Sanatçının ilk dini eseri olan “Aziz Francis” tablosunda, bir melek tarafından tutulurken görülen Aziz, karanlıkta silik şekilde kalan yoldaşı Leo’yla birlikte tasvir ediliyor. Bu, 17. yüzyılda bir sanat eleştirmeninin “güçlü karanlıklar” olarak tanımladığı tekniğin erken bir örneği.
Judith’in Holofernes’i başını kestiği tablo ve Davut’un Golyat’ın kafasını tuttuğu eserde ışık ve gölge kullanımı daha da çarpıcı hale geliyor. Özellikle Davut tablosundaki kesik baş, Caravaggio’nun kendi otoportresi.
Muhtemelen ölümünden hemen önce yaptığı “Azize Ursula’nın Şehit Edilişi” tablosunda sanatçı yine kendini resmediyor: Okla vurulmuş azizeye bakan, karanlıkta şaşkın ve ağzı açık bir figür.
Caravaggio’nun Roma’daki kiliselerdeki diğer eserleri
Sanatçının dini temalı eserlerinin bazıları hala Roma şehir merkezindeki kiliselerde yer alıyor. “Saul’un Din Değiştirmesi” ve “Aziz Petrus’un Çarmıha Gerilişi”, Santa Maria del Popolo’daki Augustinus cemaatine ait şapelde bulunuyor. Aziz Matta’ya adanmış üç eseri ise San Luigi dei Francesi Kilisesi’nde.
Aziz Augustinus Bazilikası’nda ise hacılar ve turistler hala Caravaggio’yu görmek için akın ediyor. Başrahip Cormio için bu ziyaret, Augustinusçu maneviyatı paylaşma fırsatı “Augustinus bize şunu da öğretmişti: Yaratılışın ve insan elinden çıkan eserlerin güzelliği aracılığıyla Tanrı’nın güzelliğinden bir şeyler yakalayabiliriz,” diyor.
Haber Kaynak : TR.EURONEWS.COM
“Yayınlanan tüm haber ve diğer içerikler ile ilgili olarak yasal bildirimlerinizi bize iletişim sayfası üzerinden iletiniz. En kısa süre içerisinde bildirimlerinize geri dönüş sağlanılacaktır.”